Cinematograful la București

0
1053
cinematograful la bucuresti

Deşi cunoscut mai ales pentru cronicile sale mondene savuroase, Claymoor a fost gazetarul care era mereu cu un ochi asupra evenimentelor importante ce aveau loc la Paris. Iar când încercǎrile fraţilor Lumière s-au dovedit a fi încununate de succes, ziaristul de la L’Indépendance Roumaine a fost primul care i-a informat pe români cu privire la apariţia cinematografului. Prima relatare despre minunea secolului sunǎ astfel: Dl. Felix Faure, preşedintele Republicii Franceze, a acceptat o curioasǎ propunere ce i-a fost fǎcutǎ. Un fotograf ce-l va însoţi în voiajul sǎu în sud, îi va lua fotografii sub diferite aspecte şi le va reproduce, în fine, într-o manierǎ ce va face din ele o serie de fotografii animate, fǎcând gesturi, ridicând toasturi, sǎrutând fete, decorând primari şi prefecţi… Suntem curioşi sǎ asistǎm la expunerea acestor fotografii”.
Cinematograful înregistreazǎ un succes rǎsunǎtor în toate capitalele europene, iar L’Indépendance Roumaine intuieşte câştigurile pe care le-ar putea avea aducând „proiecţiile luminoase” la Bucureşti, pe cheltuiala proprie. Ȋn acelaşi timp, îi cere lui Claymoor sǎ pregǎteascǎ publicul pentru o atare întâlnire şi, din acel moment, cronicarul începe o adevǎratǎ campanie de promovare a noutǎţii reprezentate de invenţia fraţilor Lumière. Ȋn ziua în care cinematograful intrǎ în ţarǎ, Claymoor scrie cu satisfacţie: Ȋn sfârşit, a sosit! Aceastǎ trufanda pe care întreg Bucureştiul se va grǎbi sǎ o deguste a debarcat ieri dimineaţǎ.”

Clădirea L'Independance Roumaine
Clădirea L’Indépendance Roumaine
Sursa: istoriafilmuluiromanesc.ro

Prima încercare de a prezenta fotografia vivantǎ” se dovedeşte o dezamǎgire pentru publicul nerǎbdǎtor, din cauza unei defecţiuni ce va amâna proiecţia cu douǎ zile. Dar pe 27 mai 1896, la primul etaj al ziarului L’Indépendance Roumaine, decorat elegant cu un covor roşu şi draperii de catifea şi plin cu aristocraţia aleasǎ a Bucureştiului, lumina se stinge şi spectacolul începe. Claymoor înregistreazǎ stǎrile prin care trec cei prezenţi la proiecţie: de la mirare la teamǎ, de la confuzie la nedumerire. Ca o picanterie, se ştie cǎ la aceastǎ primǎ întâlnire cu miracolul fraţilor Lumière, lumea a stat… în picioare, iar punctul culminant al proiecţiei a fost tabloul înfǎţişând sosirea unui tren. Vǎzând cum se apropie locomotiva şi vagoanele tixite cu pasageri, publicul ţâşnise de pe locuri, înspǎimântat.” Totuşi, o nouǎ defecţiune opreşte trenul din înaintarea lui… periculoasǎ pentru nervii doamnelor. Spectacolul se reia urmǎtoarea searǎ şi de aceastǎ datǎ totul merge perfect. Succesul este notabil, tot mai mulţi bucureşteni dorind sǎ participe şi ei la şedinţele de cinematograf”. Spectacolul se va desfășura o perioadă în sala teatrului Hugo, cu mențuinea că pentru copii se plǎtea doar jumǎtate din preţul biletului de intrare.

teatrul hugo - cinematograful lumiere - Adevărul, 09, nr. 2581, 9 iulie 1896
Sursa: Adevărul, 09, nr. 2581, 9 iulie 1896

Ȋn acelaşi an, cinematograful ajunge şi în alte oraşe, în sǎli de spectacole sau, pur şi simplu, în barǎci improvizate, berǎrii sau corturi de circ. Cinematograful transformǎ pe negustori în adevǎraţi antreprenori pentru cǎ publicul devine din ce în ce mai avid sǎ vadǎ nǎzdrǎvǎnia franţuzului”.
Filmul se vindea pe aceeaşi tavǎ cu berea şi… fuduliile. O reclamǎ a timpului suna cam aşa: Parcul Bazilescu, Str. Doamnei 10, ziua, seara şi chiar în timpul reprezentaţiilor preţ unic 30 bani halba, 20 bani ţapul. Cinematograf. Comedii şi şansonete. Mâncǎruri calde şi reci. Patricieni şi mititei. Intrarea liberǎ.”
Un an mai târziu, cinematograful este românizat”, adicǎ un român, Paul Menu, filmeazǎ cu succes parada militarǎ, cursele de cai, bufetul de la Şosea sau terasa cafenelei Capşa, unde printre scriitori, politicieni şi gazetari se afla şi Claymoor.

 

Bibliografie

Domenico, Viorel, Claymoor, Editura Intact, București, 2003

Căliman, CălinIstoria filmului românesc Editura Contemporanul, București, 2011

Autor:

    Ioana Ristea

    Toate articolele

      NO COMMENTS

      LEAVE A REPLY