Intrările spectaculoase din fier forjat constituiau, alături de luminatoare, nucleele decorative ale imobilelor „moderne” Art Deco din perioada interbelică. Elemente pur geometrice sau stilizări inspirate din natură (răsărituri de soare, fascicule de raze, curcubee, fulgere etc.)[1] erau menite să codifice și condenseze mizele estetice ale clădirii și, evident, să atragă privirile[2].
Ochiul contemporan se oprește astăzi mai mult asupra lor decât asupra unor rare vestigii aflate în proximitate, care au supraviețuit modernizărilor succesive (termopanizări, vopsiri, țevi de gaz, spărturi etc.) și care ne dezvăluie raportul dintre imobile și locatari, dar și dintre imobile, locatari și angajați. Astfel, în dreapta intrărilor din imobilele „moderne”, un observator atent va remarca, uneori, butonul unei sonerii, însoțit de o bucată de metal ruginită pe care se mai poate descifra inscripția „portar”. Acesta era folosit pentru a chema portarul pe timp de noapte, când ușile clădirilor erau încuiate. De la dihotomiile scară principală-scară de serviciu, ascensor-scară sau ascensor principal-ascensor de serviciu, până la umila sonerie, imobilele „moderne” din perioada interbelică reflectă configurația socială a epocii, inclusiv formele ei de segregare.