Apariția „arhitecturii moderne”, așa cum era numită în perioada interbelică[1], a produs modificări semnificative în mentalitatea clasei mijlocii a capitalei, schimbarea de paradigmă fiind reflectată atât de presă, cât și de literatura timpului. În imaginarul citadinilor burghezi, modelul urbanistic din Belle Epoque, Parisul, fusese detronat de New York, iar orașul-grădină dezvoltat orizontal, de verticala „zgârie-nourilor”. Conform lui Marcel Iancu, modernitatea nu se mai putea îngâna cu aspectul rural al străzilor înguste și al locuințelor scunde, trebuind să-și afle propriile mijloace de expresie[2]. În numărul special din Contimporanul dedicat arhitecturii moderne, se afirma, radical: „În București, sub biciul vremilor moderne, se zămislește stil nou. Vremea noastră va avea un singur stil”[3]. În realitate, dincolo de marile artere și în noile parcelări de la marginea orașului, modernismul funcționalist și în special stilul Art Deco s-au adaptat adesea specificului bucureștean, mai degrabă orizontal decât vertical: vile-bloc de 2 sau 3 etaje, înzestrate adesea cu luminator, ușă masivă din fier forjat și detalii ornamentale abstracte. Totodată, aceste moduri „geometrice” de a construi au coexistat cu stilul neoromânesc, apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea și perpetuat, fără sincope, dar cu propria sa evoluție estetică, în anii de după război[4], dar și cu cel mediteranean[5].
Succesul de care s-a bucurat modernismul Art Deco în rândul publicului general, care l-a adoptat inclusiv pentru locuințele individuale, dar și pentru micile ansambluri de tip vilă-bloc, cu două sau trei etaje, se explică, potrivit Mihaelei Criticos, prin caracterul său moderat, accesibil și atractiv, soluție de mijloc între modernismul radical de tip funcționalist, moștenirea culturală a orașului patriarhal și gustul local, adept al decorativismului[6]. Marile blockhouse-uri constituiau însă punctele principale de atracție și noutate, cele care schimbau treptat percepția bucureștenilor asupra spațiului și a locuirii. Acestea erau la rândul lor construite atât în stilul modernismului funcționalist, lipsit de „podoabe”, cât și în cel Art Deco, care a mizat pe o „expresie atractivă a funcțiunii”, sinteză între noutatea jocului de volume, asociat geometrizării minimaliste, și elementele decorative care apelau la figuri familiare – simboluri și formule estetice consacrate de tradiție[7].
Datorită înălțimii acestor blockhouse-uri din centru, apărute în timpul boom-ului imobiliar din anii ’30, Bucureștiul începea să fie văzut altfel: atât de jos în sus, cât și de sus în jos, drept furnicar[8], urbe dinamică și avântată, capabilă chiar să devină un omphalos cultural și economic al Balcanilor, așa cum își dorea fostul primar Dem. I. Dobrescu[9]. Perceperea diferită a spațiului viza atât exteriorul geometric și înalt, cât și interiorul noilor construcții, care beneficiau de camere ample și luminoase, cu ferestre mari, suprafețe netede, minimaliste, ușor de curățat, băi cu ciment sau ardezie pe jos și robinete nichelate, elemente lăudate de unii gazetari interbelici[10]. În același timp, anumite invenții și avantaje ale confortului modern: apa curentă, ascensorul, caloriferul, mașina de gătit, crematoriul pentru reziduuri menajere, au fost popularizate grație acestor blockhouse-uri. Ele aveau să modifice obiceiurile locuitorilor, universul lor vizual și sonor. Sunetul ascensorului, de pildă, e o prezență auditivă marcantă în literatura modernistă, în Accidentul lui Mihail Sebastian, în Jocurile Daniei de Anton Holban sau în Carltonul lui Cezar Petrescu, un prilej de așteptări și angoase. Existența urbană începea să fie raționalizată, iar imobilele „moderne” deveneau mecanisme, „mașini de locuit”, dotate, pe lângă elementele deja enumerate, cu spălătorie, uscătorie, sistem de ventilație: „Ca și o maşină, casa trebuie să ofere cât mai mult şi să consume cât mai puţin. Nimic nu trebuie să fie de prisos. Totul trebuie să fie necesar şi să îndeplinească o funcţie precisă. Acolo unde o permit mijloacele, şi unde înainte se făcea lux, astăzi se instalează băi şi spălătorii electrice, cu uscătorie mecanică pentru rufe, crematoriu de gunoaie, băi pentru apă caldă în permanență, încălzirea şi răcirea odăilor, prin ventilaţii cu aer cald şi rece, îndeplinindu-se astfel dezideratul «Casa maşină de locuit»”[11].